FAQ - podstawowe info na temat Flocku.

Znajdziesz tutaj szczegółowe zdjęcia naszych prac. Staramy się na bieżąca aktualizować galerię tak aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

FAQ - podstawowe info na temat Flocku.

Postprzez Rasta » 24 wrz 2012, 23:30

Zachęcamy do poświęcenia 5 minut i zapoznania się z tym tekstem. Odpowiada on na podstawowe pytania odnośnie flokowania, powinien też rozwiać wszelkie wątpliwości.

1. Kiedy do Polski trafiła moda na flokowanie?

Flokowanie czyli pokrywanie powierzchni strzyżą tekstylną (metodą elektrostatyczną) jest już bardzo starą technologią, którą spokojnie można datować na lata 20, XX wieku. Flokowanie obejmuje bardzo szeroki zakres zastosowań: przemysł papierniczy, obuwniczy, kosmetyczny, zabawkarski, sektor budowlany, samochodowy itd. Flokowanie motoryzacyjne rozwinęło się na początku lat 70 w USA. Ciężko określić kiedy pojawiły się pierwsze firmy zajmujące się flokowaniem motoryzacyjnym w Polsce. My jesteśmy na rynku od 2007 roku czyli od 5 lat i na pewno byliśmy jedną z pierwszych firm w PL ukierunkowanych na motoryzację.

2. Jak bardzo rozwinęło się to do dnia obecnego?

Flokowanie motoryzacyjne od 3 lat przeżywa w PL „mały boom”. Coraz więcej osób przekonuje się do tej technologii. Flock przestaje być uważany za coś gorszego od skóry czy alcantary. Jednak cały czas wiedza ludzi, na temat tego co to jest flokowanie jest bardzo mała. Prawie codziennie spotykamy się z osobami, które nie maja pojęcia co to jest flock, jak wygląda i gdzie można go zastosować.
Jeśli chodzi o flokowanie motoryzacyjne to do niedawna było ono kojarzone tylko z rajdówkami WRC oglądanymi w telewizji Eurosport, dlatego nawet dziś, zdarzają się klienci zaskoczeni tym, że strzyż (flock) występuje nie tylko w kolorze czarnym.
Coraz więcej klientów decyduje się na flokowanie elementów w autach codziennego użytku, co spowodowało, że w ostatnim okresie na rynku pojawiło się sporo firm, które postanowiły zajmować się flokowaniem motoryzacyjnym. Jednak nie jest to łatwy rynek. Podstawą jest tu wiedza, umiejętności oraz doświadczenie, a niestety to wszystko zdobywa się latami. Dlatego pomimo, że mamy ostatnio wysyp takich firm, trzeba być bardzo ostrożnym w doborze tej odpowiedniej, u której zdecydujemy się na wykonanie profesjonalnej usługi flokowania. Nie można kierować się tylko najniższą ceną. Pytajmy również o gwarancję na wykonaną usługę. Bardzo mało osób jest świadoma tego, że flokowanie flokowaniu nie jest równe.

3. Czy wszystkie auta można flokować - może są wyjątki?

Właściwie nie ma żadnych ograniczeń. Poflokować można praktycznie wszystko w aucie, łącznie z poszyciem zewnętrznym. Flock można kłaść na prawie każdym materiał, m.in. wszelakiego rodzaju plastik, metal, papier, szkło, drewno, tkaninę itd. Właściwie prawie każde nowe auto wychodzące z fabryki ma już w sobie jakieś poflokowane elementy. Większość użytkowników nie ma nawet o tym pojęcia. Są nieświadomi tego jak często stykają się z elementami, które zostały pokryte strzyżą, np. w prawie każdym aucie są seryjnie flokowane uszczelki od szyb, a w tych lepiej wyposażonych - schowki czy wnętrza podłokietników. Ponadto, wiele osób uważa, że flock to taki tani substytut alcantary, a to nieprawda. Gdyby technologia ta była tańsza, to znacznie więcej elementów mogło by być już seryjnie w samochodzie pokryta estetycznym flockiem jak np. słupki. Niestety żyjemy w czasach gdzie w koncernach motoryzacyjnych żądzą księgowi i większość użytkowników skazana jest na obcowanie z tanim plastikami w swoim aucie, na szczęście nie jest to sytuacja bez wyjścia.

4. Jakie są rodzaje flocku?

Rodzajów i gatunków strzyży tekstylnej jest wiele. W zależności od przeznaczenia strzyż może być wykonana z różnych materiałów. Najpopularniejsze to: wiskoza (rayon), polyamid (nylon) oraz bawełna (cotton).
Każda z tych strzyży występuje w kilku długościach oraz grubościach włókna (włosa). Przy flokowaniu motoryzacyjnym powinno się stosować polyamid, gdyż uzyskana za jego pomocą powierzchnia jest trwała oraz wytrzymała na ścieranie. Najpopularniejszy jest poliamid o długości ok. 1 mm. Część klientów decyduje się na krótszy włos 0,5 mm. Można się spotkać również z włosem o jeszcze innych długościach np. 0,6 mm, 0,75 mm, 0,9 mm czy nawet 2 mm i więcej.
Kolejnym parametrem jest grubość włókien, tzw. Dtex (pochodzi od słowa decitex) - jeden decitex włókna oznacza wagę jednego grama przy 10 km długości (np.: Dtex 3.3 oznacza, że 10000 metrów włókna ma ciężar 3,3 grama). Najczęściej stosowany jest poliamid o parametrze dtex 3.3. Nie mniej popularny jest też dtex 1.7 albo dtex 6.7.
Podsumowując, każdy z rodzajów strzyży posiada różne właściwości oraz zastosowania. Parametry takie jak długość i grubość mają znaczący wpływ na wygląd, dotyk, krycie, zachowanie oraz trwałość.

5. Co obecnie jest najbardziej modne? Może jakiś kolor? albo wzór?

W flokowaniu motoryzacyjnym można wyodrębnić cztery grupy klientów. Pierwsza grupa to firmy zajmujące się składaniem aut do sportu, dla których niezmiennie najpopularniejsze jest pokrycie strzyżą deski rozdzielczej na kolor czarny, oraz innych elementów, które mogą odbijać się w przedniej szybie.
Druga grupa, to osoby, które chcą zmienić coś w wyglądzie swojego auta, np. denerwuje je seryjny kolor plastików albo ich niska jakość. Tacy klienci niekoniecznie decydują się od razu na flokowanie deski rozdzielczej. Najczęściej flokują takie elementy jak konsola środkowa, daszek zegarów, tunel środkowy, obudowa kierownicy i inne podobne elementy. Klienci z tej grupy decydują się na różne kolory, nie tylko czarny, choć są to najczęściej kolory stonowane np. odcienie szarości. Nie brakuje również klientów z fantazją, którzy wybierają bardzo żywe kolory, niespotykane seryjnie w aucie jak - pomarańczowy, czerwony, niebieski, zielony, bordowy itp.
Coraz popularniejsze jest też flokowanie wszystkich słupków oraz podsufitki celem zmiany oryginalnego koloru, w tym wypadku dominuje kolor czarny. Flokowanie ma tą przewagę nad obszywaniem, że można poflokować bardzo skomplikowane elementy, których nie da się obszyć takie jak daszki przeciwsłoneczne czy tzw. cykor łapki.
Trzeci rodzaj klientów to tacy, którzy chcą odrestaurować elementy, które uległy zniszczeniu i już nie da się ich kupić. W wielu, szczególnie starszych samochodach, użyte materiały nie wytrzymują próby czasu. Nowe są niedostępne lub ich ceny są astronomiczne. Tu z pomocą przychodzi właśnie flokowanie. Często dany element, np. popękaną od słońca deskę rozdzielczą, da się naprawić. Jednak w jakiś sposób trzeba zamaskować naprawę. Tu flokowanie jest niezastąpione.
Do tej grupy klientów należą też osoby, które decydują się na naprawę deski rozdzielczej uszkodzonej przez wybuchającą poduszkę powietrzną. W wielu, szczególnie nowych autach, deska nie ma zaślepki AirBag, w tej sytuacji eksplodująca poduszka rozrywa deskę i trwale ją niszczy. Powinno się taką deskę wymienić na nową, jednak część osób, z powodu kosztów, decyduje się na naprawę uszkodzonej deski i jej poflokowanie celem zamaskowania naprawy. Oczywiście w tak zregenerowanym kokpicie nie wolno ponownie instalować poduszki.
Ostatnia grupa klientów to osoby, które decydują się na modyfikację oryginalnych elementów w aucie oraz firmy CarAudio. Przykładowo, w zmodyfikowanych mechanicznie autach bardzo popularne jest montowanie dodatkowych wskaźników. W takim wypadku pojawia się problem gdzie je umieścić. Najpopularniejsze są trzy rozwiązania: montaż w przednim słupku, konsoli środkowej lub w daszku, na środku kokpitu. Tego typu zmiany pociągają za sobą mocną ingerencję w oryginalną tapicerkę. Aby uzyskać jak najlepszy efekt wizualny, już zmodyfikowane elementy samochodu są właśnie flokowane. Bardzo często jest to jedyne rozwiązanie, bo obszycie staje się zwyczajnie niemożliwe lub bardzo kosztowne.
W przypadku firm CarAudio mamy podobną sytuację. Częste jest przerabianie słupków i boczków pod głośniki, wykonywanie zabudowy bagażnika, czy modyfikowanie konsol pod radia i systemy nawigacyjne. Wszystkie takie nietypowe zabudowy można na koniec poflokować uzyskując rewelacyjne wykończenie.

6. Jakie są koszty flocku i od czego są one uzależnione?

Koszty są bardzo różne, nie ma stałego cennika. Oczywiście na popularne elementy są pewne widełki cenowe, ale jest wiele czynników wpływających na końcową cenę. Po pierwsze wpływ na nią ma rozmiar oraz skomplikowanie elementu. Przykładowo cena flokowania deski rozdzielczej może się wahać od 200 PLN do nawet 700 PLN. Skąd bierze się ta różnica?

Rozmiar: deska w typowym hatchback’u (np. Opel Astra III) jest trzykrotnie mniejsza niż w dostawczym Fordzie Transit.
Zakres: niektóre auta maja deski dwu, a nawet więcej częściowe. Na przykład w Mitsubishi Lancer EVO VII-IX można poflokować tylko górną cześć deski, co wiadomo będzie tańsze, niż flokowanie górnej i dolnej części deski wraz ze schowkiem i innymi elementami.
Kolor: to na jaki kolor zdecyduje się klient ma duży wpływ na końcową cenę. Znacznie łatwiej jest flokować na ciemniejsze kolory np. czarny czy antracyt, gdyż mają one skuteczniejsze krycie i nie wymagają jednolitego koloru powierzchni flokowania. W przypadku jasnej strzyży już tak łatwo nie jest. Ma ona znacznie gorsze krycie. Czasami jest wręcz przezroczysta, dlatego oryginalny kolor elementu może mieć wpływ na finalny odcień jaki uzyskamy. Często przy jasnych kolorach wymagane jest dodatkowe przygotowanie powierzchni pod flokowanie, np. użycie odpowiedniego podkładu czy też pigmentu.
Skomplikowanie: flokowanie ma też swoje ograniczenia. Czym element ma bardziej skomplikowany kształt tym jest trudniejszy do poflokowania. W tym wypadku bardzo duża rolę odgrywają umiejętności oraz doświadczenie osoby flokującej.
Ilość: wedle zasady czym więcej tym taniej. Jeżeli klient zdecyduje się na flokowanie całego wnętrza w aucie za jednym razem, będzie go to znacznie mniej kosztowało, niż w sytuacji gdyby były one robione na raty.

Oczywiście oprócz tych elementów, które zostały tu wymienione, na końcową cenę ma też wpływ jakość usługi jaką gwarantuje dana firma. Trzeba pamiętać o tym, że jakość materiałów, które zostały użyte (strzyż, kleje) ma kluczowy wpływ na końcowy efekt. Nie bez znaczenia jest również renoma i doświadczenie pracowników firmy, która wykonuje taką usługę.

7. Ile trwa taki proces i na czym on dokładnie polega?

Przy flokowanu motoryzacyjnym stosuje się flokarki ręczne. Są to urządzenia, przypominające pistolet z sitkiem, w którym umieszcza się strzyż. Za ich pomocą, metodą elektrostatyczną (podobnie jak w lakierowaniu proszkowym) natryskuje się strzyż na flokowany element. Oczywiście taki element trzeba odpowiednio wcześniej przygotować do flokowania. Musi być on zmatowiony, odtłuszczony i pokryty klejem przeznaczonym do flocku. Odpowiednie przygotowanie oraz użyty klej ma znaczący wpływ na trwałość powłoki. Najtrudniejsze w całym tym procesie jest nałożenie kleju oraz samo flokowanie. Specjalny klej może być nakładany natryskowo lub za pomocą wałka. Trudność polega na równomiernym jego położeniem na całej flokowanej powierzchni. Gdy mamy do czynienia z dużym, skomplikowanym elementem jest to szczególnie trudne. Istotną rolę odgrywa czas. Klej dość szybko schnie i nie ma tu miejsca na błąd. Gdy rozpoczniemy proces natryskiwania strzyży i okaże się, że klej w którymś miejscu już wysechł lub coś jest niedomalowane, nie da się już tego niestety, na bieżąco poprawić. Trzeba wtedy element idealnie doczyścić i rozpocząć cały proces nakładania kleju oraz flokowania od nowa. Element powinien być pokryty strzyżą równomiernie, na całej powierzchni, w innym wypadku w dość krótkim czasie, w miejscach niedoflokowanych pojawią się nieestetyczne, łyse miejsca. Kolejnym problemem przy flokowaniu elementów jest to, że podczas flokowania oraz bezpośrednio po nim, nie można dotykać poflokowanej powierzchni. Strzyż lecąc na element wbija się w klej w pozycji pionowej, lecz do momentu kiedy klej nie wyschnie całkowicie, najmniejsze dotkniecie spowoduje położenie włosa, który już ponownie nie wstanie co popsuje efekt końcowy. Dlatego flokowany element musi być odpowiednio przechowywany, a następnie wysychać przez min. 24 godz., w temp. pokojowej, aby się utrwalić. Dopiero po tym czasie jest gotowy do montażu.

8. Jakie są ciekawostki dotyczące flokowania (może jakieś super drogie kolory albo coś innego?

Kilka przykładów:
- 30 letni Porsche 944 seryjnie był już poflokowany w środku schowka deski rozdzielczej.
- Są dostępne strzyże fluorescencyjne świecące w ciemności.
- Dobra strzyż jest odporna na wysokie temperatury. Spokojnie można poflokować dekiel zaworowy od silnika czy np. zimną stronę turbosprężarki w aucie (już mieliśmy takich klientów).
- Spotkaliśmy się z felgami aluminiowymi do auta, które miały seryjnie poflokowane wewnętrzne ramiona.
- Zmienne warunki atmosferyczne czy woda w żaden sposób nie szkodzą flockowi. Można poflokować dach w samochodzie albo obudowy zewnętrznych lusterek, żaden problem.
- W sklepach można kupić dywaniki samochodowe, które mają flokowane napisy itd.
- W autobusach można spotkać siedzenia dla pasażerów, które są pokryte flockiem.
- Koncerny motoryzacyjne wykorzystują flock w ogromnych ilościach (na tony) do flokowania uszczelek, dzięki temu nie świszczy nam wiatr i uszczelki są jeszcze bardziej odporne na wodę.
- Panie chętnie kupują supermodne buty pokryte kolorowym flockiem.
- Ostatnio flokowaliśmy klatkę do 1000 konnego Nissana GTR.


9. Jakie są największe zalety flokowania oraz wady ?

Zalet jest wiele, wad znacznie mniej.

Zalety:

- Elementy pokryte flockiem świetnie się prezentują, są miłe w dotyku, nawet najgorszej jakości plastik po pokryciu flockiem prezentuje się wyśmienicie.
- Da się poflokować prawie każdy materiał i powierzchnię, czego nie można powiedzieć o obszywaniu skórą czy innym materiałem, gdzie występuje sporo ograniczeń.
- Technologia ta jest relatywnie tania w porównaniu do obszywania alcantarą, a końcowy efekt w wielu sytuacjach jest znacznie lepszy.
- Strzyż jest bezzapachowa, niebrudzącą, nie wydaje dźwięków, ma właściwości bitumiczne i nie odbija światła.
- Nieszkodliwa dla zdrowia, odporna na warunki atmosferyczne, strzyż jest niepalna.
- Wszechstronne zastosowanie w wielu dziedzinach życia codziennego, nie tylko w motoryzacji.

Wady:

- Osadzający się kurz jest widoczny i psuje efekt, szczególnie na kolorze czarnym, który trzeba dość często pielęgnować. Na szczęście jest to bolączka tylko tego koloru, w przypadku innych, jaśniejszych kolorów strzyży problem właściwie nie istnieje. Na szczęście pozbycie się go jest banalnie proste.
- Strzyż potrafi się odgnieść i już ponownie nie wstać, ale tylko w sytuacji, gdy będzie długo przygnieciona przez coś ciężkiego, dla tego nie można np. poflokowanych elementów owijać streczem.
- Jeśli strzyż ma być trwała, musi być dobrej jakości (tak jak skóra czy alcantara) i prawidłowo położona z użyciem odpowiednich klejów, co niestety w przypadku flokowania motoryzacyjnego realizowanego małonakładowo, nie zawsze w Polskich warunkach, jest spełnione. Stąd m.in. krążące po Internecie krzywdzące opinie o niskiej trwałości, które są nieprawdziwe.
- W miejscach gdzie występuje tarcie, strzyż dość szybko się wytrze, dlatego nie wszystko nadaje się do flokowania, np. kierownica.

10. Czy auto można potem normalnie użytkować np. jak jest z myciem czyszczeniem jak to robić jak konserwować?

Oczywiście auto z poflokowanymi elementami wnętrza nic nie traci na swojej użyteczności. Z autem należy obchodzić się w normalny sposób, pamiętając o tym, że w taki sam sposób można uszkodzić seryjny element jak i poflokowany, np. ostrym narzędziem. W przypadku samochodów typowo roboczych, gdzie w bagażniku przewozi się sporo różnych przedmiotów, np. materiały budowlane to flokowanie takiego bagażnika mija się z celem. Poflokowane elementy nie wytrzymają próby czasu, tak samo jak oryginalne plastiki.
Samo czyszczenie i konserwacja jest bardzo prosta. Elementem wymagającym najczęstszej pielęgnacji jest oczywiście deska rozdzielcza, z racji tego, że jest poziomo mocowana i osadza się na niej kurz. Problem nie dotyczy podsufitki czy słupków, które właściwie są bezobsługowe. Przy codziennej pielęgnacji idealnie sprawdza się zwykła zmiotka, taka jaką każdy ma w domu do zamiatania podłogi. Za pomocą takiej szczotki w 3 min. doprowadzamy wszystko do ładu. W przypadku większych zabrudzeń, idealne sprawdza się ciepła woda i płyn do prania podsufitki czy nawet mycia naczyń (w przypadku tłustych plam). Można też posłużyć się kompresorem. Należy jednak przy tym uważać, bo jak punktowo z bliska tryśniemy powietrzem o ciśnieniu 10 barów, włos może tego nie wytrzymać.

Obrazek
Dołącz do nas na Facebook - www.facebook.com/flokowanie
FlockArt - www.flokowanie.com.pl
Kontakt - 501-055-203 lub 508-666-636
------------------------------------------------------------------------
Pracujemy od poniedziałku do piątku od godz. 10 do .... najlepiej przed przyjazdem zadzwonić ;)
Avatar użytkownika
Rasta
Site Admin
 
Posty: 1049
Dołączył(a): 12 sie 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa

Re: FAQ - podstawowe info na temat Flocku.

Postprzez Rasta » 19 lut 2013, 21:14

Jak flock znosi ciężkie warunki

Auto stało miesiąc na dworzu w mrozie i śniegu. Posiada poflokowane wloty na masce oraz osłony lusterek. Po odmrożeniu, które trwało około godziny, poflokowane elementy wyglądały jak nowe pomimo, że były całe zmrożone.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Dołącz do nas na Facebook - www.facebook.com/flokowanie
FlockArt - www.flokowanie.com.pl
Kontakt - 501-055-203 lub 508-666-636
------------------------------------------------------------------------
Pracujemy od poniedziałku do piątku od godz. 10 do .... najlepiej przed przyjazdem zadzwonić ;)
Avatar użytkownika
Rasta
Site Admin
 
Posty: 1049
Dołączył(a): 12 sie 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa


Powrót do Nasze prace



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron